Název:
Jak digitalizace ničí (nejen) dětský mozek
Anotace:
Nové století přináší nejdramatičtější změny pro lidstvo od jeho zrodu. Jedná se o nástup technologie, která ve skutku funguje jako dvousečný meč. Ponoření do digitálního světa odbourává evoluční schopnosti našeho mozku, hlavně co se týče mládeže. Důsledkem je, že mozek se učí a přemýšlí jinak, a stanoví jiné priority, což vede k rozkladu lidských vztahů a lidstva samotného. Proč to tak je, jak se to stalo, a kam to vede? Odpovědi na tyto otázky a vysvětlení, jak se mozek učí, jak se posiluje, a jak přichází o schopnosti, to vše se dozvíte od člena neurologické fakulty na Yale, MUDr. Stránského.
Medailonek:
Ojedinělým příkladem čtvrté generace rodiny, která politicky sloužila svobodnému českému lidu. Jeho praděd Adolf založil Lidové noviny, a byl prvním ministrem obchodu Československa. Dědeček Jaroslav vydával časopis Přítomnost (redigován Ferdinandem Peroutkou), byl ministrem spravedlnosti pak školství, poté podal demisi prezidentovi Benešovi v protestu k událostem v roce 1948, nositel řádu TGM od Václava Havla. Otec s Pavlem Tigridem spoluzaložil českou sekci rádia Svobodné Evropy, pro kterou pracoval celý život v exilu.
Neurolog a pedagog, primář neurologie na Yaleské univerzitě, zakladatel Polikliniky na Národní a programů výuky, vč. Prague Selective, největší letní program pro studenty medicíny na světě. Založil a řídí řadu nadací pro podporu žurnalistiky a lidských práv. Jakožto zastupitel Prahy 1 inicioval a realizoval pomník Milady Horákové ve Sněmovní ulici v Praze. Je autorem knihy Deník doktora z Mrnic, která obdržela cenu Obce spisovatelů za nejlepší černou komedii roku, ve které popisuje život lékaře v malé obci. Je poradcem ve zdravotnictví politikům a organizacím po celém světě. Má za sebou četné vystupování ve všech médiích. Jako neurolog se intenzivně věnuje negativnímu efektu technologií na lidský mozek. (viz např. TEDx přednáška: https://www.youtube.com/watch?v=XxJvyWz-LPo )
Na toto téma přednáší po celém světě.
CV, publikace, o rodině apod.: www.narodni.cz
Hudební angažmá: Skupina G8 transglobal. Celosvětový úspěšný hudební projekt, daleko přesáhl „českou scénu.“ CD SONY. Pro videoklip: https://www.youtube.com/watch?v=RFeHnP-25JY
Veřejné vystupování – videa: zadat „Martin Jan Stransky“ do www.youtube.com cca 50 odkazů. Mezi ně: pořad ČTV o MJS a rodině: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1029663531-martin-jan-stransky-mezi-dvema-domovy/
Publikace knihy: „Deník doktora z Mrnic“ Držitel ceny Miroslava Švandrlíka/Obce Spisovatelů za nejlepší černou komedií roku 2019. Předmluva od Petra Pitharta
Časopis Přítomnost: www.pritommost.cz
Poliklinika Na Národní: www.poliklinikanarodni.cz
Název:
Adolescentní zdraví v době sociálních sítí: Rodiče mluvte se svými dětmi
Anotace:
I když Facebook vznikl v roce 2004, YouTube o rok později a Instagram v roce 2010, teprve s masivním rozšířením "chytrých" mobilních telefonů se staly masovým fenoménem. Některou ze sociálních sítí pravidelně používají přes 3 miliardy obyvatel planety a mezi dospívajícím je jejich podíl ještě vyšší. Sociální sítě vytvářejí sice "pouhá" virtuální společenství, ale poskytují skutečné návody, jak na sebe upozornit ve skutečném životě. Již před covidovou pandemií začal významně narůstat počet dospívajících, přijímaných na dětská oddělení nemocnic po úmyslných intoxikacích s cílem sebepoškození. Po přechodném útlumu v covidovém lockdownu stoupl jejich počet dramaticky a tento trend stále pokračuje. Pokusili jsme se zmapovat tento nárůst a pokusit se objasnit některé jeho souvislosti: Jsou to chlapci, nebo spíš dívky? Mění se jejich věk? Jaké léky či jiné látky používají k sebepoškozování formou intoxikace? A proč to vlastně dělají?
Medailonek:
Prof. MUDr. Jan Lebl, CSc., pediatr a dětský endokrinolog, byl v letech 1997-2006 přednostou Kliniky dětí a dorostu 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy na Vinohradech a od roku 2006 do roku 2022 přednostou Pediatrické kliniky 2. lékařské fakulty a Fakultní nemocnice v Motole. Vzdělání získal na Univerzitě Karlově a na univerzitách ve Vídni a v kanadském Edmontonu. Publikoval téměř 300 původních odborných článků a přednášel v 64 zemích na pěti kontinentech. Je významným představitelem Evropské společnosti dětské endokrinologie (ESPE), v současné době je ambasadorem ESPE pro vzdělávání dětských lékařů v Africe.
Název:
Technologie a well-being dospívajících: robustní výsledky
Anotace:
Digitální technologie, včetně chytrých telefonů, sociálních médií a online her, se staly nedílnou součástí každodenního života dospívajících. Jak ale skutečně ovlivňují jejich well-being? Některé výzkumy již léta vyjadřují obavy z možného škodlivého vlivu technologií, ale většina se opírá o metody, které nemohou prokázat příčinu a následek. Interdisciplinární výzkumný tým pro internet a společnost (IRTIS) z Masarykovy univerzity provedl v České republice během šesti let 15 studií dospívajících a jejich používání technologií pomocí pokročilých metod (longitudinální studie, experimenty a experience sampling studie), aby zjistil, jak digitální technologie ovlivňují psychickou, sociální a fyzickou pohodu dospívajících.
Naše zjištění zpochybňují zjednodušené narativy o drastickém negativním vlivu technologií. Ukazují, že dopad technologií není jednotný a nejdůležitější je způsob používání technologií, nikoliv jen celkový čas strávený u obrazovky. Závěrem lze říci, že digitální technologie nemají na všechny dospívající stejný vliv, ať už pozitivní nebo negativní. Namísto univerzálních závěrů náš výzkum zdůrazňuje potřebu diferencovanějšího přístupu – přístupu, který zohledňuje individuální rozdíly, specifické online aktivity a širší kontext života dospívajících. Namísto debat o tom, zda jsou digitální technologie „dobré“ nebo „špatné“, a poskytování obecných zákazů výsledky ukazují na důležitost podporovat dospívající v rozvíjení zdravých a konstruktivních způsobů, jak s nimi pracovat.
Medailonek:
Mgr. Michaela Šaradín Lebedíková, Ph.D. je odbornou asistentkou na Katedře mediálních studií a žurnalistiky a postdoc výzkumnicí v IRTIS na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Jejím hlavním výzkumným zájmem je digitální intimita (obzvláště expozice sexuálně explicitním materiálům a sexting). A digitální well – being, které zkoumá optikou mediálních účinků. Michaela je také zapojena v aplikaci experience sampling metodologie na výzkum dopadů technologií na well-being.
Název:
Lidský vztah jako základ prožitkové kvality života
Anotace:
Žijeme v období konce blahobytu, který mimo jiné poznamenává mezilidské vztahy. Cílem prožitkové přednášky (forma tužka – papír) je nabídnout účastníkům pojmenování základních komponent lidského vztahu a ověřit si jejich naplňování v osobním životě. Tak získat inspiraci také do profesní oblasti.
Medailonek:
PhDr. Jan Svoboda, poradenský psycholog s dlouhodobou praxí, od roku 2004 vyučuje na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Specializace: krizové situace výchovy a výuky, vedení kolektivů, týmů. Je akreditovaným lektorem v ČR, SR, pro všechny stupně školství, supervizorem dětských domovů, mateřských škol, domovů pro seniory. Přednáší pro organizace v ČR, SR, které vedou pěstounské rodiny a další. Dosavadní knižní publikační činnost: 10 x knihy samostatně k tématu sebereflexe, výchova, agrese, 3 x spoluautor knih v tématu psychologie zdraví, rodiny vedení dlouhodobých poradenských skupin. Audiokniha Jak omezit vtíravé myšlenky a zlepšit kvalitu života.
Název:
Děti, dospívající a násilí – prevence a včasná diagnostika
Anotace:
V reakci na vzrůstající násilí ve školách i ve společnosti ředitelka Centra LOCIKA – specializovaného centra na pomoc dětem ohroženým násilím, představí základní východiska k včasné identifikaci a pomoci dětem a náctiletým, kteří jsou násilí vystaveni či se ho dopouští.
Medailonek:
Petra je zakladatelkou a ředitelkou Centra LOCIKA. Centrum založila na základě svých dlouholetých zkušeností dětského terapeuta a arteterapeuta. Od roku 2001 pracuje s dětmi zasaženými traumatem v důsledku násilí v rodině. Nejprve v utajeném azylovém domě pro oběti domácího násilí, následně i ambulantně. V oboru absolvovala celou řadu specializovaných výcviků a kurzů zaměřených na práci s dětskými oběťmi trestných činů na práci s traumatem. Účastnila se řady zahraničních stáží a konferencí. O problematice dětí zasažených násilím publikuje a pravidelně přednáší na odborných konferencích i v rámci specializačního vzdělávání pracovníků OSPOD, PČR či soudců. O negativních dopadech násilí ve výchově a rodinách hovoří i k laické veřejnosti – pravidelně vystupuje v klíčových médiích jako je Česká televize, Český rozhlas, DVTV či v rámci TEDextalks. Petra je členkou Výboru vlády pro prevenci domácího násilí a násilí na ženách a členkou Výboru vlády pro práva dítěte. Aktivně a dlouhodobě se i v rámci dalších platforem a činností podílí na systémových změnách v péči o ohrožené děti.
Název:
Citlivost jako dar
Anotace:
Citlivost není slabost. Naše slzy neznamenají, že na něco nemáme, ale naopak, že toho spoustu překonáváme. Vysvětlíme si, jak funguje tělo, mozek i duše vysoce citlivého člověka, co potřebuje k životu a co takovému člověku naopak škodí. Jak si vytvořit dobré podmínky pro to, abychom se objevili celí, mohli se rozvíjet a žít plnohodnotně „pestrobarevný“ svět?
Medailonek:
Alena Wehle je zážitková pedagožka a terapeutka, která se tématu vysoké citlivosti věnuje od roku 2016. Publikuje, přednáší a má vlastní terapeutickou praxi. Povědomí o vysoké citlivosti šíří na svém blogu, sociálních sítích a v médiích. Vede terapie v lese, workshopy a kurzy, které vychází ze zážitkově – pedagogického učení a psychoterapie.